گزارش صعود به قله دماوند دانلود کنید

مسیر صعود: پلور، جبهه جنوبی

تهیه کننده گزارش:محمد تقی قیاسی

معرفی قله :

قله دماوند به ارتفاع 5609 متر ( طبق آخرین اعلام فدراسیون کوهنوردی )، بعنوان بام ایران و با شهرتی جهانی یکی از منحصر بفرد ترین جاذبه های طبیعی ایران بشمار می رود.

این کوه در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی تهران و ۷۵ کیلومتری جنوب غربی شهر آمل در البرز مرکزی و بخش لاریجان قرار دارد و جاده توریستی هراز که تهران را به مازندران متصل می سازد از نزدیکی آن عبور می کند. در عین حال دماوند بعنوان بلندترین قله مخروطی جهان با کمتر از سه هزار نفر صعود کننده خارجی، کم‌گذرترین قله مخروطی جهان به‌شمار می‌رود. این در حالی است که از رقیب آن یعنی فوجی یاما در ژاپن با 3776متر ارتفاع، سالانه 300 هزار گردشگر خارجی بازدید می کنند.

آخرین فعالیت آتشفشانی دماوند به چند هزار سال پیش برمی گردد. اکنون آتشفشان دماوند در مرحلۀ نیمه فعال به سر می برد. وجود چشمه های گوگردی و آب گرم که در جنوب شرقی کوه قرار دارند و همچنین فوران گازهای گوگردی، نشانه هایی از این فعالیت می باشند.

در حال حاضر، نشانه های فعالیت آتشفشانی کوه دماوند، در 500 متر انتهایی قلۀ آن و در جبهه جنوبی دیده می شود که این محل به تپه گوگردی یا دودکوه معروف است. بزرگترین حفره ای که گاز گوگرد از آن خارج می شود، در بالای تپه گوگردی و در نزدیکی قله و دهانۀ آتشفشان قرار دارد که بخار گوگرد مانند ستونی بزرگ، از حفره ای با فشار زیاد به بیرون رانده می شود و تا ارتفاع چند متر به بالا می رود. این ستون بخار از دامنه های دماوند نیز قابل مشاهده است.

دماوند بلند ترین کوه ایران و خاورمیانه و همچنین بلندترین قله ی آتشفشانی آسیاست دماوند همچنین بلندترین شیب را در بین قله های آتشفشانی دنیا دارد که این کوه را در رده ی دوازدهم بلندترین قله های دنیا از نظر ارتفاع نسبی قرار میدهد.(ارتفاع نسبی دماوند، که با اندازه‌گیری ارتفاع قلّه نسبت به پست‌ترین درّهٔ بین این قله و نزدیکترین قلّهٔ مرتفع‌تر تعیین می‌شود، ۴۶۶۱ متر است که دماوند را در ردهٔ دوازدهم بلندترین قلّه‌های دنیا از نظر ارتفاع نسبی قرار می‌دهد.)

شرح گزارش :

حاجب شيرازي – ديوان اشعار

كاهي اگر از كوه وقار تو بسنجد / زانو، بر آن كاه زند كوه دماوند

ور نام تو، بر سينه الوند نويسند / هر صبح كند سجده دماوند به الوند

گر نور خدا تافت به تصديق تو در طور / بگذشت ز البرز و دماوند، خداوند

صبح روز پنج شنبه هفتم مرداد 1395 ساعت 3:30 با یک دستگاه مینی بوس از نظرآباد به راه افتادیم دوستانی در هشتگرد منتظر ما بودند بعد از سوار کردن آنها و بار گیری کوله ها در باربند مینی بوس تعدادمان به 20 نفر رسید هفت نفر هم از همنوردان هشتگردی با دوستگاه سواری ساعت 4:30 با تعداد نفرات 27 نفر عازم شدیم

برای این برنامه، تمرین ها و آمادگی های متعددی را پشت سر گذاشته بودیم و اعضای با انرژی و روحیه قوی، تصمیم به صعود قله سرافراز ایران که دوازدهمین قله بلند دنیاست، گرفته بودند.

از جاده هراز راهی پلور شدیم و بعد از گذر از بومهن، رودهن و آبعلی، به دوراهی دماوند- فیروزکوه و آمل رسیدیم و مسیر را به سمت آمل ادامه دادیم تا خروجی روستای رینه و گذر از مجسمه کوهنورد به سمت پارکینگ حرکت کردیم ساعت 8:00 را نشان میداد از دور جلوه زیبای دماوند را نظاره گر شدیم کو له ها را از مینی بوس پایین آورده و با چهار دستگاه خودروی پاترول و لندرور عازم بارگاه دوم یا مسجد صاحب الزمان شدیم ،ساعت 9:00 به بارگاه دوم در ارتفاع 3000 متری رسیده و طبق برنامه ریزی قبلی مشغول صرف صبحانه شدیم و تعدادی از دوستان با سبک کردن کوله ها بار اضافی را به قاطرهای مهربان با صاحبانی نامهربان سپردند (قابل ذکر است با توجه به استقبال بی نظیر کوهنوردان طبق آماری که از بچه های امداد کوهستان دریافت کردیم 90 گروه کوهنوردی تعداد زیادی انفرادی و طبق اخبار واصله از انجمن پزشکی کوهستان  1700 نفر از جبهه جنوبی  طی این دو روز به این قله آمده بودند و حسابی بازار قاطرهای باربر سکه بود و سوء استفاده باربری دماوند از کوهنوردان نرخی بین 50 تا 180 هزار تومان برای هر کوله دریافت میکردند که از بچه های گروه ما 100 هزار تومان دریافت نمودند)

ساعت 10:30 بار گاه دوم را به سمت پناهگاه (بارگاه سوم) ترک کردیم هوا کم کم گرم میشد ما هم ارتفاع میگرفتیم و همنوردان به ترتیب و بسیار منظم مسیر صعود را طی میکردند بازار "خدا قوت"  بسیار داغ بود چون تیمهای مختلفی از شهرهای ایران که اکثر آنها ذر حال صعود بودند ترافیک عجیبی در این مسیر های پاکوب ایجاد کرده بود که از این حیث بی نظیر بود ساعت 14:30 به بارگاه سوم به ارتفاع 4200 متری رسیدیم با خیل عظیمی از عاشقان دماوند برخورد کردیم که در هر نقطه ایی از این مکان چادر زده بودند پناهگاه پر،سکوها پر، به زحمت مکانی را با راهنمایی آقای احمد زاده و آقای سیفی پیدا کردیم و چادر هایمان را برپا کردیم هرچند که هنوز قاطرهای باربر کوله های دوستان را نیاورده بود ، به استراحتی پرداختیم و غذایی تناول کردیم ،برنامه صعود فردا به اطلاع سایر همنوردان رسید ،باد شدیدی در حال وزیدن بود و نوید یک شب سرد را میداد داخل چادرها و کیسه خواب آرام گرفته و منتظر صعود به خواب رفتیم ، حرکت ساعت 1:00 بامداد بود باد آرام گرفته بود و هوا کمی گرمتر ،همنوردان به موقع بیدار شده و ساعت 1:10 از بارگاه سوم با 22 نفر استارت زدیم قدم های صبحگاهی آرام و پیوسته ما را به قله نزدیکتر میکرد هرچه ارتفاع میگرفتیم تنفسها عمیقتر میشد بعد از گذشت دو ساعت باد شدیدی شروع به وزیدن کرد و تعدادی از همنوردان قصد بازگشت داشتند که با هماهنگی سرپرست به پناهگاه برگشتند ،اینک در ارتفاع 4600 متری هستیم و باد شدیدی با دانه های برف و یخ به صورتمان برخورد میکند مسئول فنی به طور مداوم اعلام میکند "افرادی که تمایل دارند میتوانند برگردند "  هوا سرد تر میشد و شدت باد و کولاک بیشتر، لباسها را افزایش دادیم مجال ایستادن نبود هر لحظه توقف برابر بود با سرد شدن بدن ،دماسنج 11 درجه زیر صفر را نشان میداد تعدادی از همنوردان نیز در این مرحله از ما جدا شدند هوا تاریک و مه آلود با کولاک شدید بود با چراغ پیشانی فقط تا یک متری قابل رویت بود ساعت 5:30 به ارتفاع 5300 رسیده بودیم اکنون از تعداد 22 نفر فقط 12 نفر باقی مانده است با هماهنگی سرپرست برنامه و مسئول فنی مسیر ادامه پیدا کرد هرچه جلوتر رفتیم قدمها سنگین تر می شد توقفها بیشتر و اکنون بوی تند گوگرد به مشام میرسد ،بله به تپه گوگردی رسیده بودیم ارتفاع سنج 5500 را نشان میدهد و ساعت 6:30 هوا کمی روشن شده و شدت کولاک افزایش یافته فقط چند دقیقه تا قله مانده منتها تعدادی از دوستان دچار سرمازدگی هستند جان پناهی میان صخره ها یافتیم  و مسئول امداد نجات در حال رسیدگی همنوردانی بود که سرما امانشان را بریده بود ،با توجه به شرایط بوجود آمده و عدم امکان ادامه مسیر سریعاً مسئولین جلسه بحران تشکیل دادند ،صعود به قله!!! یا نجات جان همنوردان!!! سریعاً تصمیم گیری شد "برمیگردیم" بلافاصله در این مرحله مهیای گرفتن چند عکس شدیم که به علت سرمای زیاد لنز دوربین نیز یخ زد فقط توانستیم دو الی سه عدد عکس بگیریم ،با رعایت شرایط سایر همنوردان و اعلام شرایط به سایر گروههایی که از شهرهای دیگر ایران در حال صعود بودند آرام آرام ارتفاع کم کردیم ،ساعت 9:00 در بارگاه سوم بودیم و به سایر دوستانی که همراه ما نبودند پیوستیم سریعاً چادرها و کوله های خود را جمع وجور کرده عکسهای یادگاری گرفتیم و با 20 نفر ساعت 11:00 از بارگاه سوم خداحافظی کرده و به راه افتادیم آقای احمد زاده با پارکینگ (آقای قلیزاده)  تماس گرفته و برای ساعت 14:00 پاترول هماهنگ نمودند ،سر ساعت و به موقع به مسجد رسیدیم سوار پاترولها شدیم و عازم پارکینگ ،کوله ها را در باربند مینی بوس بسته و ساعت 15:00 از پارکینگ به راه افتادیم ، از اینکه همگی سالم بودیم و صعود موفقیت آمیزی داشتیم همه خوشحال بودند تصمیم گرفتیم در مسیر از خودمان پذیرایی کنیم آقای احمد زاده پولها را جمع کرده و مهمان امامزاده هاشم برای صرف آش شدیم 45 دقیقه توقف در این مکان خیلی دلچسب بود ساعت 16:10 از امامزاده هاشم حرکت کردیم و بلافاصله برخی از دوستان پیشنهاد دادند افرادی که برای بار اول برای صعود به دماوند آمده بودند بقیه را مهمان بستنی کنند موضوع بررسی شد و تصمیم این بود که در انتهای مسیر و هشتگرد برنامه بستنی را پیاده کنیم ساعت 19:00 به هشتگرد رسیدیم و کوله ها را از مینی بوس پیاده کردیم و مشغول صرف بستنی و در نهایت همگی راهی منازل گشتیم.

پیشنهادات:

توصیه میگردد حتی الامکان در اواسط هفته و روزهای خلوت برای صعود اقدام کنید

پیش بینی وضعیت هوا را جدی بگیرید

حتی الامکان دو و نیم روز برای صعود زمان در نظر بگیرید

تهیه گزارش : محمد تقی قیاسی

منبع : هیئت کوهنوردی شهرستان نظرآباد |برنامه صعود هماهنگ کارگروههای شهرستان نظرآباد به قله دماوند 7 و 8 مرداد 95
برچسب ها : دماوند ,ساعت ,صعود ,ارتفاع ,کردیم ,بودند ,ارتفاع نسبی ,احمد زاده ,جبهه جنوبی ,برای صعود ,آقای احمد